Edvard Koinberg – ”Så gick till vila”
Edvard Koinberg visar blomsterfotografier inspirerade av barockens bildspråk i form och innehåll. Barocken omnämns ofta nedsättande både inom och utanför konstvärlden. Den anses överlastad, ful och prålig. Det här är ett försök att fånga barockens känsla, men ge den ett nutida uttryck. Att damma av den och släppa in lite ljus.
Fotografi är ett bra verktyg för detta med direkt koppling till barocken, då ljuset hade en avgörande betydelse och man eftersträvade att återge motivet så naturtroget som möjligt. Vissa motiv under barocken är så skickligt skildrade att man nästan kan känna lukten, smaken och ytornas struktur. Att göra detsamma fotografiskt är verkligen en utmaning.
Edvard Koinberg har inte laddat sina bilderna med symboler. De känns inte relevant för vår tid säger han, och symbolernas innebörd är svårtolkade. Dödskallar är naturligtvis en symbol som han använt i utställningen. Men när han gör det, är det mer ett uttryck för hans lust att arrangera och skapa bilder av det som blivit över efter hans fotosessioner. Hans bilder är skapade utifrån det som blir över när han lyft bort sina blomsterarrangemang. Blombladen lämnar en ring runt platsen där vasen stod. Sveper man ihop de till en hög, pillar lite med fingrarna i högen, så kan man skapa nästan vad som helst. Dödskallar var mycket vanligt förekommande som symbol för döden och döden är ju som sagt alltid närvarande i barockens bildvärld.